ספריית החומרים עולה מדרגה: מרחב שיתופי למעצבים בצפון

ספריית חומרים ובה מאות פריטים מאפשרת לאדריכלים ומעצבי פנים לבנות את לוחות ההשראה לפרויקט שלהם בחלל קהילתי שנפתח ברמת ישי

ספרית חומרים בחלל משותף שפונה אל שדות ירוקים, עיצוב: סטודיו דולו. צילום: מיכאל תקווה

ספריות חומרים הן כלי עזר משמעותי לאדריכלים ומעצבים. הרעיון שעומד מאחוריהן הוא היכולת של אדריכל או מעצב, להתחדש, להכיר חומרים חדשים, ולבנות פלטת חומרים לפרויקט עליו הוא עובד. ספריה שכזאת מרכזת מגוון עשיר במקום אחד, ומעבר לכך, היא שמה פעמים רבות זרקור על פיתוחים של חומרים עתידיים, ומאפשרת לאדריכל להישאר מעודכן גם במה שעתיד לבוא.

אחת מספריות החומרים המשמעותיות קמה במוזיאון העיצוב בחולון. היא הייתה ספריה עשירה ומאוד חדשנית מבחינת מה שהציעה בשוק המקומי, אך על אף שהייתה מרשימה ועשירה מאוד היא לא הצליחה לשאוב אליה את האדריכלים ולא היוותה עבורם כלי אמיתי.

חללי עבודה שמאפשרים בניית פלטות צבעים וחומרים, עיצוב: סטודיו דולו, צילום: מיכאל תקווה

בית דולו, שנפתח באוגוסט האחרון באזור התעשייה ברמת ישי, הוא דוגמה למקום שראה את חשיבותה של ספריית החומרים ובחר לבנות סביבה מרכז שלם. ההבנה של עדי קליין, בעלת המקום, שספריה לבד לא תספיק, הובילה אותה לתכנן מקום שמציב בנוסף לספריה, את הטיפול בעקרון השיתופיות, באופן שמתאים לקהל האדריכלים, מעצבי הפנים וקהילות נוספות שקשורות לענף הבניה והנדל"ן כמו מפקחים, יזמי נדל"ן ונוספים.

קליין, היא מעצבת פנים ומתכננת בעצמה, ואת המקום שפתחה היא תכננה באוריינטציה שתתאים לקהלים האלו, מתוך הצורך שעלה אצלה, כמתכננת. העובדה שהמקום נפתח בצפון הארץ, היא בשורה בפני עצמה, אך קליין מדגישה שהוא מזמן אליו קהלים מקצועיים מכל רחבי הארץ.

שולחן רחב ידיים להתכנסויות, עיצוב: סטודיו דולו, צילום: מיכאל תקווה

תכנון באוריינטציה שמתאימה למעצבים ואדריכלים

קליין מסבירה שמדובר בקהל שזקוק לחידושים כחלק מהעבודה השוטפת שלו, וספרית החומרים היא אחד העזרים המרכזיים שמספקים את התשובה הזאת. הספרייה כוללת מאות דוגמאות שמסייעות למעצבים ואדריכלים בעבודתם.

הספרייה היא מרחב משותף, שמאפשר חוויה מוחשית מאוד ואותנטית של בחירת צבעים וחומרים. שיתוף פעולה שנערך עם טמבור אפשר לפרוס את שלל גווני המניפה כלוחות שמאפשרים לקבל מושג כיצד הגוון מתקבל על הקיר. אדריכל שמגיע למקום, עובד על לוח עץ ריק, שבתוכו הוא מתחיל לבנות את פלטת החומרים והצבעים לפרויקט שלו. הספרייה מנגישה לו מאות פריטים. בנוסף לחומרים עצמם, עומדים לרשות המשתמשים גם מסכים ניידים מבוססי טכנולוגיה מתקדמת, שמעצימים את חוויית המשתמש.

בתום התהליך מצלם האדריכל את לוח ההשראה שיצר והוא למעשה אוחז ביד סוג של מצפן שיצר עבור הפרויקט שלו. השימוש בספריית החומרים ללא תשלום, ומצריך תיאום מראש, כדי להבטיח מקום פנוי בזמן המבוקש.

חדר ישיבות שפונה אל שטחי החוץ החקלאיים, עיצוב: סטודיו דולו, צילום: מיכאל תקווה

קליין, שכנראה למדה ממיזמי ספריות אחרים, הבינה שספריה לבד, לא תספיק, והיא משלבת במקום גם אירועי תוכן שכוללים מפגשים עם אנשי עיצוב, אדריכלות, פיקוח ונדל"ן, שמאפשרים חשיפה לעולמות התוכן הרלוונטיים בחומי העיצוב, האדריכלות והנדל"ן. באופן הזה נחשפים קהלי היעד המקצועיים למקום, ולספריית החומרים שבמרכזו.

העובדה שהמרחב החווייתי הזה תוכנן בצפון, חשובה בפני עצמה, כמקום ופעילות שמצמצמים את הפערים בין הפריפריה למרכז, אך קיים לבחירה הזאת גם יתרון עיצובי - המקום תוכנן עם מפתחים רחבים והוא צופה אל עבר מרחבים חקלאיים ירוקים שפרושים סביבו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר