ראש הישיבה החרדי: "גם מי שלא לומד תורה לא יתגייס - הגנת החיילים תלויה בבחורי הישיבה"

מי שנחשב לאחד מגדולי הדור של הציבור הספרדי הרב משה צדקה, העביר מסר ברור וחריף לנציגי הציבור של ש"ס • "וגם הבחורים שאינם לומדים בישיבה - גם הם מתפללים, גם הם לומדים, ואם ניקח אותם לשם, יש ניסיונות קשים"

ראש ישיבת פורת יוסף, הרב משה צדקה. צילום: יעקב כהן

סוגיית גיוס החרדים: על רקע חוק הגיוס, אחד מגדולי הרבנים הספרדיים ובין הרבנים שהכי משפיעים על ש"ס בנושא הגיוס, ראש ישיבת פורת יוסף, הרב משה צדקה, אמר השבוע כי אסור לחרדים להתגייס לצבא, גם אם הם אינם לומדים תורה. "הגנת החיילים תלויה רק בבחורי הישיבה". במסר שהעביר לנציגי הציבור של ש"ס, אמר כי "שום בחור ישיבה לא ילך לשם".

מפגינים נגד חוק הגיוס מתחת לבית של היועמ"שית, צועדים לביתו של השר ווסרלהאוף

בדבריו שהובאו באתר כיכר השבת נשמע הרב אומר: "אנו צריכים להאמין באמונה שלימה שבחורי הישיבה שעוסקים בתורה הם שמגינים על החיילים, הם שמגינים על הפצועים, והם שמגינים על השבויים. וגם בחורים שאינם עוסקים כל היום בתורה, קצת חלשים בתורה, אסור לנו, וחלילה לנו לקחת אותם לצבא. כי גם הם מתפללים וגם הם לומדים, ושמה, במקום ההוא אם ילכו לצבא, יש הרבה ניסיונות שלא יוכלו לעמוד בהם".

"בשביל להציל את החיילים"

לדברי הרב, בגיוסם של אלו שאינם לומדים כל היום "אנו מפסידים כוח גדול להגנת עם ישראל. מפסידים כוח גדול להגנת החיילים. הגנת החיילים תלויה רק בבחורי הישיבה וגם בבחורים החלשים, במה שהם עוסקים בתורה ונשמרים מעוונות. ושם מאד מאד קשה בצבא להישמר מאיסורים. ולכן מורי ורבותיי, עלינו לעמוד על זה, זה בנפשנו, בשביל להציל את החיילים. להרבות תורה. שום בחור ישיבה לא ילך לשם".

הדרך לחוק הגיוס, צילום: אורן בן חקון

הבעיה בצבא לפי השקפתו היא איננה רק ביטול תורה: "אילו היה צבא כמו דוד המלך זה היה אחרת", אומר הרב צדקה. "אבל ברור לנו שזה לא ככה. ולכן אחריות גדולה לקחת בחורים אפילו שאינם לומדים כל היום, לקחת אותם לצבא. וזה ברור באמת ואמונה, שרק בזכות בני התורה יש ניסים ונפלאות".

עוד אמר הרב: "כל תורה שלומדים היא מגינה על החיילים, וגם הבחורים החלשים, הם מתפללים ולומדים, ואילו שמה ודאי שילכו להתקלקל. חלילה וחס לקחת שום בחורי ישיבה, ושום בחור גם אם לא לומד כל כך. אלא כולנו צריכים לעבוד את ה' ובעבודת ה' אנחנו מגינים על הצבא".

ראש ישיבת פורת יוסף, הרב משה צדקה, צילום: יעקב כהן

דבריו של הרב צדקה מגיעים כאמור על רקע משבר הגיוס, והקושי של ראש הממשלה בנימין נתניהו וחברי ממשלתו להגיע להסכמות בנושא. המדינה, שאמורה למסור היום את תשובתה לבג"ץ בעניין החוק, טרם עשתה זאת בשל אי ההסכמות, ולאורך אתמול התקיימו שיחות קדחתניות בין נתניהו לשותפיו.

טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו

כדאי להכיר