חסידה לבנה באילת. צילום: נועם וייס - פארק הצפרות אילת

בהשתתפות עשרות: תחרות הצפרות הגדולה תתקיים בישראל

כ-80 צפרים וצפריות ישתתפו בשבוע הבא בתחרות "אלופי הנדידה 2024", שבשל המלחמה כולם יהיו מישראל • הכנסות התחרות יופנו למימון מאמצי השימור של החסידה הלבנה, שמהווה סמל לשמירת טבע ברחבי העולם

אחת מתחרויות הצפרות הגדולות והחשובות בעולם תתקיים בשבוע הבא בישראל, כשכ-80 צפרים וצפריות, מקצועיים וחובבים מכל הגילים, יתחרו ביניהם על מי יזהה יותר מיני של ציפורים.

תחרות "אלופי הנדידה 2024", שתתקיים זו השנה ה-11 בארץ, תתקיים בנגב הדרומי, הערבה הדרומית, הרי אילת ומרחב העיר עצמה , כולל חבל אילות. היא תיארך 24 שעות, מחצות לחצות, כשבשל המלחמה, השנה ישתתפו בתחרות צפרים ישראלים בלבד, ללא צפרים מחו"ל, שרבים מהם משתתפים בה בכל שנה "רגילה". ההכנסות מהתחרות, שתחל בחצות שבין ראשון לשני, יופנו השנה למימון מאמצי השימור של החסידה הלבנה, הניצודה באלפים ברחבי אפריקה לאורך ציר הנדידה שלה.

משתתפי "אלופי הנדידה 2023", צילום: דב גרינבלט - החברה להגנת הטבע


ד"ר יואב פרלמן, מנהל מרכז הצפרות של החברה להגנת הטבע, הסביר ל"ישראל היום" כי הבחירה בחסידה הלבנה, שבוצעה בשיתוף עם "בירדלייף אינטרנשיונל" (ארגון שמירת טבע בטנזניה למניעת ציד בלתי חוקי של ציפורים, א"ג), שם עליה את הדגש מכיוון שיש לה חשיבות רבה, והיא מהווה סמל לשמירת טבע במדינות רבות בעולם, כולל באירופה.

לדבריו, "אנחנו מקווים שנצליח לסייע לשותפינו בטנזניה לפעול בצורה אפקטיבית לצמצום הציד הבלתי חוקי במדינה. הציד באפריקה מתבצע בעיקר למטרות אוכל על ידי אנשים עניים ביותר. הפעולות שם כוללות גם פיתוח של מקורות הכנסה חלופיים ועידוד של ציידים על מנת להסב את פעילותם לתחומים אחרים, כמו ספורט".

סיור בפארק הצפרות "ראש ציפור", בשנה שעברה // כתב: אסף הדר, צילום: משה בן שמחון

עוד אמר ד"ר פרלמן כי התחרות החלה בעקבות הבנה של הפער הגדול באג'נדה של ארגוני שמירת הטבע בעולם בנושא הציד הבלתי חוקי: "הרגשנו את הצורך להעלות את המודעות בנושא ולחזק את הפעולות למיגור הציד הבלתי חוקי. מכיוון שבישראל הציד הבלתי חוקי הוא יחסית מצומצם, הרגשנו את הצורך לסייע לשותפינו הבינלאומיים שאצלם מתקיים ציד מסיבי ושהאמצעים דלים יותר, שהמודעות בהן נמוכה יותר".

הוא הוסיף כי התחרות נועדה להביא לגיוס כספים ולהעלאת המודעות לנושא הציד הבלתי חוקי של ציפורים באזורנו, המתקיים מאז שנת 2014 על ידי החברה להגנת הטבע בשיתוף עם "בירדלייף אינטרנשיונל". "כ-40 מיליון ציפורים ניצודות מדי שנה באגן הים התיכון ובמזרח התיכון באופן בלתי חוקי, וכל הפרויקט הזה בא להיאבק בתופעה הזו", אמר. "בעצם השתתפותן, הקבוצות המתחרות, בין אם הן מישראל או מרחבי העולם, מגייסות כספים למען מיזמים במדינות אחרות העוסקים במאבק בציד בלתי חוקי, ומבוצעים על ידי ארגוני שמירת טבע מקומיים".

חסידה לבנה (ארכיון), צילום: יואב פרלמן

בכל שנות קיומה של התוכנית, מלבד ב-2020 (אז היא התקיימה באופן וירטואלי בשל מגפת נגיף הקורונה, א"ג), היא נערכת בשטח – וצוברת פופולריות בקרב צפרים מקצועיים וחובבים מישראל ומהעולם. שטח התחרות צומצם מעט השנה מתוך מטרה להפוך את התחרות לירוקה יותר (כך שיבוצעו בה פחות נסיעות בכלי רכב), כך שיהיו בה שני מקצים מיוחד: מקצה ירוק שבו יתחרו הצפרים ללא שימוש בכלי רכב ממונעים, ומקצב הפארק – שבו יתחרו רק בשטח פארק הצפרות באילת.

מנצחי השנה שעברה היו קבוצת צפרים ישראלית, הגדרונים, שבראשם עמד כליל צייטלין (שזו הייתה זכייתו השלישית), שהתחרה יחד עם אחיו אסף ואביהם אבנר, לאחר שזיהו לא פחות מ-181 מיני ציפורים.

משתתפי "אלופי הנדידה 2023", צילום: דב גרינבלט - החברה להגנת הטבע
טעינו? נתקן! אם מצאתם טעות בכתבה, נשמח שתשתפו אותנו